mandag 4. april 2011

The Duchess

The Duchess er en av de beste filmene jeg har sett fra 1800-tallet.
Handlingen er som følger:
Georgiana Cavendish er en ung kvinne som skal gifte seg med Hertugen av Devonshire, dermed blir hun hertuginne. Bak all glansen er det et kjærlighetstomt ekteskap. Det eneste hertugen er interessert i er å få en arving. Altså en gutt. Men Hertuginnen får bare jentebarn.
Hertugen har elskere i søkk å kav, men Georgiana overser dette helt til han tar en av hennes venninner, Bess Foster. Hun har tre sønner, men ingen av de kan være arving.
Mye drama kommer frem når Hertuginnen får seg en elsker, Charles Grey.
Hun får et vanskelig valg, døtrene eller Charles.

Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=qLRoimyj9BE

Georgiana, Hertuginnen. Vakker og smart. Søker kjærlighet, men finner det ikke i sin ektemann.
Hun blir spillt av Keira Knightley.

Charles Grey, vakker og kjærlig.
Han blir spillt av Dominic Cooper.

Bess Foster, godhjertet, elskeren til Hertugen (hun har god grunn til å gjøre som hun gjør).
Hun blir spillt av Hayley Atwell.

Hertugen. Han er en god mann, men har sine mangler.
Han blir spillt av Ralph Fiennes.

Min mening om filmen:
Utrolig sterk film, likte den utrolig godt. Man ser hvordan forskjellen mellom menn og kvinner er. Når Hertugen får seg elsker gjør det ikke noe, men når Hertuginnen får en, så er det uaktuellt. Skam.
Skuespillerne som var i denne filmen gjorde en utrolig god jobb med rollene. Jeg ble virkelig positivt overrasket. Spesiellt Keira Knightley, dette er den beste filmen jeg har sett henne spille! :) Jeg vil virkelig annbefale alle å se denne filmen! :D

2 kommentarer:

  1. Noen småfeil i denne filmen.
    Grey sier blant annet at Eliza (datteren til Georgiana) er elsket, men i virkeligheten brydde ikke Grey seg en drøyt om Eliza.
    Bess Foster ble nesten litt for sympatisk, hun var en smyle værre i virkeligheten.
    Har du lest Georgiana, duchess of devosnhire (bok), den er engelsk, men veldig bra.
    Flott blogg :)

    SvarSlett
  2. har ikke lest boken, men når jeg leser det du skriver, så får det meg til å ville gjøre det :)

    SvarSlett