onsdag 27. april 2011

gammelt

Fant to dikt som jeg skrev i 1.klassen på videregående. Ganke interessant å finne gamle ting :)
Ok, de er triste, men synes de er ganske bra skrevet :p

Hun ser seg i speilet og øynene stirrer tomt tilbake.
Pulsen slår hardt og hjertet hopper i taket.
Hvordan vil denne skoledagen bli?
Hva vil de andre si?

Skoleveien er ikke så lang.
Hun roer nervene ved å nynne på en sang.
Tiden går veldig fort.
Hun nærmer seg Helvettes port.

Gangen mot klasserommet er mørk.
Hun fjerner en tåre med et lite tørk.
Døren åpner seg.
Hun kjenner at hun allerede er lei.

I klasserommet er alle tilstede.
Hun gjør seg klar til å føle deres vrede.
Stillheten er enorm når hun går inn.
Hun vet at den første som begynner å plage er Linn.

"Hva er det du har gjort?"
Hun prøver og gjemme det fargede håret fort.
"Uansett hva du gjør,
så er du like stygg som før!"

Skoledagen snegler seg av gårde.
Følelsene hennes er lett å såre.
Ingen plasser passer hun inn.
Det fikk hun høre av Linn.

Hjemme er det like ufredelig kan hun se.
Stefaren har lett sørget for det.
Ingenting går bra.
Det er ikke dette livet hun vil ha.

Hennes ønsker er at livet skal ta slutt.
Dette blir ordnet med et kutt.
Følelsen av svimmelhet er nær.
Hun merker at døden endelig er her.

Det var nr 1, her er nr2:

De ler. De ler alle sammen.
Jeg vil også le. Tør ikke.
Bare gjør det. Nei.

Svetten renner. Jeg klarer dette.
Det er gøy. Hvorfor klarer jeg ikke å le?
De ler fremdeles. Alle sammen.

Hjertet banker. Tell til tre, så ler du.
Klarer ikke. Jeg åpner munnen.
Bare le!

"Haha!", jeg klarte det. Jeg ler.
Stillhet. Hvorfor er det bare jeg som ler?
De ser på meg. De ser på meg alle sammen.

"Hva ler du av?", Sier de. Jeg lukker munnen.
Jeg ler ikke lenger. Ingen gjør det.
Blikkene brenner. Jeg angrer.

Ingen grunn til å prøve en gang.
Jeg er alene. Helt alene

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar